Még mielőtt kijöttem, sokat böngésztem az árakat , és a kezdetben kialakult véleményem az volt, hogy itt milyen olcsók az autók. Néztem az árakat és az autókról kívül-belül készült képeket és tetszett amit láttam. Az árak az otthoninak csak a fele, kétharmada volt. Akkor még azért sokkal kevesebet tudtam a dolgokról.
Autót venni több helyről lehet, de főleg dealer-től vagy magánszemélytől. Mind a kettőnek megvan a lehetséges előnye és hátránya is. Ha az ember dealertől vesz autót, akkor tuti, hogy drágábban veszi meg, mint amennyit a kocsi valójában ér, vagy később kaphat érte. A dealer általában kicsit rendberakja a kocsit, mielőtt eladja, na nem puszta jóindulatból, hanem mert így többet kaphat érte. Megszereli a nyilvánvaló hibákat, amik visszatartanak a vásárlástól, pl. olajfolyás, kitakarítja a belsejét, ha nagyon koszos (itt szerintem nem tudjátok, mint értek a nagyon koszos alatt.... majd lejjebb berakok egy képet). Arra azért vigyáz, hogy túl sok energiát ne öljön bele, csak éppen annyira legyen a kocsi egyben, hogy egy darabig működjön. (Ja, igen, azt itt szögezzük le, hogy használt autó dealerekről beszélek.) Vannak azonban Certified Dealerek is, akik bizonyos dolgokra garanciát vállalnak, alapból, vagy külön pénzért. Ez a garancia arra vonatkozik, amiben megállapodtok, azaz amit a dealer vállal, de a Certified Dealerek általában a fő darabokra, mint pl. sebváltó, motor, vállalnak garanciát bizonyos ideig. Pár helyen pl. $200-ért lehet venni kiterjesztett garanciát, ami 3 hónapig az alap dolgokon kívül sokkal több hiba kijavítását fedezi. Találkoztam olyannal is, aki lifetime warranty-t ajánlott, ha tőle vásárolsz, ami azt takarta, hogy te megveszed az alkatrészt, ő meg ingyen beszereli, kicserléli, mindezt korlátlan időn keresztül. Persze olyan dealerrel is beszéltem, aki azt mondta, hogy ő minden vevőjének értésére adja, hogy a kocsira semmi garanciát nem vállal, a kocsit "AS IS" veszi, azaz AHOGY VAN. És ez a gyakori!
Valójában $5000 alatt, 10 éves, jó állapotú autót, dealertől nem nagyon lehet venni. Hozzáteszem, főleg terepjárót kerestem, de kínomban már a végén egy 10 éves Mazda 3-al is beértem volna, ami méretben nem kifejezetten egy Ford Expedition. Öszehasonlítás képpen, azért Magyarországon 1.100.000 HUF-ért már lehet venni egy kívül-belül szép 9-10 éves autót. OK, a terepjáró az más tészta, bár lepukkantból biztos van otthon is olcsó.
Szóval elkezdődött a nagy menet. Hét elején először Dallas felé indultunk egy kollegával dealereknél autót nézni. Egy pár dealer kínálatának felmérése után tovább mentünk az egyik kiszemelt Jeep Grand Cherokee-t szemrevételezni. Az autó az interneten látott képen negyon jól nézett ki, a valóság viszont messze állt a képektől. Kívül karcos, meghúzott, kisebb horpadások a kasznin, az ülések iszonyat retkesek. Na nembaj, elviszem tesztvezetni, úgyis csak tanulhatok belőle.
Egész jól ment a gép. Megálltunk egy parkolóban, járó motor mellett jól megnézegettük kívül-belül. Pár perc mülva észrevettem, hogy a kocsi alatt egy kellemes kis olajtócsa alakult ki. Na jó, ideje visszavinni. Volt egy másik, kicsit drágább Grand Cherokee is, az nagyon szépen nézett ki első látásra. Ezt is elvittem egy körre, és amikor megálltunk ezt is körbenézni, kiderült, hogy ebből meg a hűtővíz folyik. Visszavittem, mondom a srácnak, mi van vele. ÁÁÁÁ, azt mondja, az csak a légkondi. Nem az lesz, mondom, mert abból víz folyik, ez meg sárga színű, sikamlós valami, ez a hűtő lesz. Leállt bizonygatni, hogy nem, ez nem az. Elkezdte kézzel nyomkodni az egyik gumicsövet, mire a hűtőrácson keresztül alaposan, sugárban tökönlőtte a hűtővíz. Na innentől kezdve ennyi hűtővíz folyt el, hogy hozni kellett pótolni, hogy meg lehessen találni, honnan folyik. De amíg ott voltunk, ez nem lett meg. Eljöttünk.
Igaz, hogy képen milyen jól néz ki? Közelebbről már nem annyira... |
Egész jól ment a gép. Megálltunk egy parkolóban, járó motor mellett jól megnézegettük kívül-belül. Pár perc mülva észrevettem, hogy a kocsi alatt egy kellemes kis olajtócsa alakult ki. Na jó, ideje visszavinni. Volt egy másik, kicsit drágább Grand Cherokee is, az nagyon szépen nézett ki első látásra. Ezt is elvittem egy körre, és amikor megálltunk ezt is körbenézni, kiderült, hogy ebből meg a hűtővíz folyik. Visszavittem, mondom a srácnak, mi van vele. ÁÁÁÁ, azt mondja, az csak a légkondi. Nem az lesz, mondom, mert abból víz folyik, ez meg sárga színű, sikamlós valami, ez a hűtő lesz. Leállt bizonygatni, hogy nem, ez nem az. Elkezdte kézzel nyomkodni az egyik gumicsövet, mire a hűtőrácson keresztül alaposan, sugárban tökönlőtte a hűtővíz. Na innentől kezdve ennyi hűtővíz folyt el, hogy hozni kellett pótolni, hogy meg lehessen találni, honnan folyik. De amíg ott voltunk, ez nem lett meg. Eljöttünk.
Na ezek után Dallasnak egy kevésbé jóhírű része felé vettük az irányt, ahol egy Ford Explorert és egy másik Grand Cherokee-t néztünk meg. A kocsikat egy mexikói fickó árulta. Körben leborotvált, középen hosszú hajolajjal lelapított haj, kicsit alacsony, kicsit kövér, nagyon gengszter. Ilyen karaktereket jobb helyeken csak a tévében látni, ott élvezetes, de személyesen bizniszelni vele már nem annyira. A kocsijai jók voltak, nem nagyon lehettt bennük kifogást találni, de a tesztvezetések után csak nem lett vétel. Mire innen eljöttünk, már este 7 -8 óra volt, és sötét, úgyhogy ez a nap az autónézegetés szempontjából végetért.
Ugyanazzal a kollegával másnap ismét bementünk Dallasba, ekkor egy kicsit más részre. Errefelé a koreaiak uralták a környéket, szinte mindenki onnan való volt, legalábbis ránézésre. Nahát ezek is gengszterek. Olyan trükköket akrtak elsütni, amiket előtte csak az interneten olvastam. Tök érdekes volt látni, hogy nyomják élőben. Zsiványság van, és nyerészkedés, átverészkedés. A nap élménye, hogy vezettem egy Ford Expedition-t, ami iszonyat szép volt kívül belül, és jól is ment, mindene rendben volt.
Expedition: nagy test - nagy élvezet. |
Egy baj volt vele, hogy akkora, mint egy IFA, meg a fogyasztása sem csekély. De egyébként nagy élmény volt! Tetszett, ahogy a mellettem álló autókból nyakmeredten néznek felfelé rám. Nagy, biztonságot sugalló gép. Ezen a napon sem vettem semmit.
"Na, melyiket vegyük? Elég nagy lesz ez nekünk, koma?" |
Egy nap otthoni autónézegetés után béreltem egy kocsit és ismét útra keltem, ekkor már egyedül. A célpont most Fort Worth volt és az autókereskedőkkel zsúfolt utcák.
Útban Fort Worth-be, kilátás a Mazda 3-ból. |
Rengeteg autót megnézegettem, párat kipróbáltam, de ekkorra már nagyon az volt a benyomásom, hogy $5000-ért nem nagyon lehet jó kocsit venni, csak valami előzőleg tönkretett, mocskos, de a dealer által minimálisan rendbetett és kitakarított autót. Vannak azonban helyek, ahol a kocsikat szépen rendbeteszik, de az áruk így eléggé magas lesz. Volam olyam dealernél, aki eladás előtt az egész autót géppel felpolírozza, a bemattult fényszórókat is, és a kavicsfelverődések helyét lefesti, kijavítja, az üléseket ha kell áthúzza / áthúzatja.
Ilyen helyen láttam ezt a '68-as Corvette-et. $8000-ért ajándék :) És ez a hang... :) |
A második Fort Worth-ben töltött napon már kezdtem érezni, hogy sok tapasztalatot gyűjtöttem és már apró jelekből észreveszem, ha valamivel komolyabb gond van. Köszönhető ez a sok tesztvezetésnek meg a sok mesének meg marhaságnak, amit a dealerek meg akartak velem etetni a próbautak előtt vagy után. Ha az ember elmegy kocsikat nézegetni, egy pillanatig sem kell hinni senkinek, mert >> minden dealer gengszter << !!!
Amit még érdemes tudni, hogy a kocsik nagy részét a dealerek aukciókon veszik, teljesen ismeretlenül, a hátteréről semmit nem tudnak. Ezek a kocsik főleg repossession-ből származnak, azaz amikor a tulaj nem fizeti a hitelt a banknak vagy valakinek, akkor a kocsit elveszik. Ezeket utána a bank aukcióra bocsátja. A probléma ezekkel a kocsikkal, hogy mielőtt a bank elveszi az embertől, azok mindent megtesznek, hogy merő jóindulatból minél jobban tönkretegyék a kocsit. Teleszemetelik, kiboritanak benne ezt-azt.
A vásárlás időzítése szempontjából az év eleje pont szerencsétlen időszak, mert az amerikaiak ekkor kapják meg az előző évi adóvisszatérítést, és gyakran kocsira (is) költik. Ekkor az árak magasabbak és a nagy kereslet miatt a piac le van rabolva, a jó darabokat azonnal elviszik. Még aznap, hogy meghírdetik. A helyzet nyár vége felé kezd konszolidálódni, ekkorra már az emberek elköltik a pénzüket, megnyugszanak a dolgok, lejjebb mennek az árak, javul a kínálat minősége és mennyisége is. A vevő szempontjából ez a kívánatos időszak autóvásárlásra. Csakhát nem mindenki tud válogatni, például én nem.
Még egy fontos autóbeszerzés forrás van, amit érdemes lehet megfontolni: az aukciók. Vannak ugyanis nyílt aukciók, ahol bárki vehet kocsit. A licit indulási ára, ahogy néztem 10 éves kocsik esetében kb. $500, aztán felmegy, ameddig felmegy. Ha valaki ilyenen gondolkozik, érdemes interneten rákeresni a helyi nyílt aukciókra.
Ha autóvásárláson törjük a fejünket, akkor egy dologgal hamar fogunk találkozni. Ez a CARFAX. Ez egy internetes adatbázis, ahol a jármű azonosító száma (VIN) alapján le tudjuk kérni a szervíztörténetet. Mivel sokan lekérik a CARFAX report-ot, a VIN számot a hírdetésekbe is bele szokták írni. A dolog persze nem megy ingyen, be kell rá fizetni, van egy alkalmas, 5 alkalmas és korlátozottan korlátlan opció is. Az első valami $40, az utolsó meg $55 és egy hónapig érvényes.
Mielőtt kocsit veszünk érdemes lekérni a CARFAX reportot, mert abból sokminden kiderülhet, pl. hogy nagy baja volt a kocsinak, piszkálták a kilométerórát, hogyan használták a kocsit, mennyit mentek vele, milyen időközönként szervizelték, akkor miket javítottak rajta, stb.
Vásárlás előtt a kocsit érdemes elvinni egy független autószerelőhöz, aki ránéz a kocsira és elmondja a véleményét. Egy alap rápillantás és a fedélzeti komputer hibalistájának lekérése általában ingyen van, de ha fel kell emelni kocsit és rendesen megvizsgálni, azért fizetni kell, és sok időbe is kerülhet. Bárhogyan is, vásárlás előtt érdemes egy szakértő szemnek rápillantania a kocsira. 5 perc alatt is sok minden ki tud derülni.
Zárómotívomul, két kép az egyetemi parkolóból, csak hogy mivel járnak a diákok:
Vajon mi van magasabban, a Ford motorházteteje vagy a piros pickup teteje? |
Ha elég sokáig nézzük a képet, egy zöld SUV tűnik elő a nagy dög mögött. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése