A rátalálás úgy kezdődött, hogy rengeteg kereskedőhöz járás után/közben a Craigslisten megpillantottam egy hirdetést. Egy ezüst/szürke 2004 Jeep Grand Cherokee-t hírdettek, olyan áron, amennyiért az 1999-2001-es modelleket hírdetik a dealerek. Ez persze magánszemély hírdetése volt. Felhívtam telefonon, egy csaj vette fel, kicsit beszéltem vele. Kiderült, hogy övé volt a kocsi az elmúlt 6 évben, és nem történt vele komoly baj, vagy baleset. A hallottak és a képek alapján tetszett a kocsi, és mivel ekkorra már eléggé Grand Cherokee rajongó lettem, komoly szándékkal és jónéhány Jeep vezetési és egyéb tapasztalatával a hátam mögött elmentem megnézni a kocsit.
Tetszett, amit láttam, az autó tisztább volt, mint bármelyik eddig látott, a belseje jobb állapotban volt, mint eddig bármelyiknek, a motor és a sebváltó is jónak tűnt, jól vezethető volt, nem volt sem olaj sem hűtővíz folyás. Kívül itt-ott-amott a festék meg van húzva a lökhárító sarkain, meg az is látszik, hogy a csaj az ajtót rányitotta már egy pár dologra, de ezek nem vészesek, csak apró huplik. Lecsekkoltam a CARFAX reportot, az is rendben volt. Na, gondoltam, ennél jobbat úgysem lehet találni, mert ebben az árfekvésben hiba mindenben lesz, meg kéne venni A csaj ötezer kétszáz dollárt akart kérni érte, ezt lealkudtam 4900-ra, ez kb. egymillió nyolcvanezer forint. Ha kicsit pofátlanabb és kötekedősebb vagyok, és nem örültem volna, mint majom a farkának, hogy találtam egy ilyen kocsit, kicsit lejjebb is mehettem volna az árral, de szerintem így is jól járok.
Mielőtt kifizettem volna, vagy megcsináltuk volna a paírmunkát, mindenképpen el akartam vinni a gépet egy szerelőhöz, hogy nézzen rá. Az első helyre, ahová elmentünk, azt mondták, hogy ingyen rádugják a számítógépet és megnézik a hibakódokat, vagy $100-ért felemelik és rendesen átvizsgálják. Viszont bármit csinálnak várnunk kell legalább 3 órát, mire hozzákezdenek. Na, gondoltam, annyit nem fogunk várni, a csajnak is dolga volt délután (ez már másnap délelőtt volt, ugyanis előző nap mire mindent megbeszéltünk, stb., beesteledett). Szóval elmenetünk egy másik helyre, ahol azt mondták, csak a fékeket szedik szét és nézik meg, mert nekik ez a profiljuk, ez $70-t kóstál. Na mondom szuper, nincs itt egy autószerelő, aki rá tudna nézni a kocsira, hogy OK-e? Azt mondta a srác, aki ott volt, hogy ő ránéz. Kb. 5 percig nézegette, azt mondta semmi komoly baja nem látszik, hogy lenne, egy rápillantás alapján szerinte a kocsi rendben van. Na akkor OK, mehetünk papírozni.
Amerikában amikor autót vesz az ember, nem feltétlenül kell szerződést írni, mert elég az autó tulajdoni lapjának (title) a hátuljának az aláírása/kitöltése, ez maga a szerződés Ezen van feltüntetve az is, hogy van-e az autón hitel, vagy jelzálog (loan or lien és a lienholder neve). Fontos, hogy ne legyen, mert amin van, lien az nem eladható. Az USA-ban a kocsik nagytöbbségén van loan or lien (hitelre veszik a kocsikat), ami látszik a title-n és a CARFAX report-ban is. Persze ha a tulaj ezt lerendezte, akkor a title alá van írva a release of lien-nél, és ezután a CAFRAX reportban sem jelenik meg a későbbi bejegyzéseknél. A title kitöltése mellett azonban érdemes szerződést írni, amibe beleírhatjuk egyéb óhajunkat-sóhajunkat. Azt tudni kell, hogy a magánszemélyek a kocsikat "AS IS" adják, azaz ahogy van, nem fognak semmire sem garanciát vállalni. Olyanokat viszont bele lehet írni a szerződésbe, hogy garantálja, hogy a légzsákok működnek, és valóban be vannak szerelve, stb. Szerződésmintát könnyen lehet a netről letölteni, de egyébként egy ilyen szerződés sztem mindenhol a világon kb. ugyan azt tartalmazza.
Texasban autóbiztosítás nélkül nem lehet a kocsit vezetni, azaz ha megveszi az ember és még nincs bitosítása, nem tudja hazavinni. Ebben az esetben gyorsan kötni kell tehát egy biztosítást. Mi bementünk a legközelebb eső biztosítóhoz, ami a Sate Farm volt és kötöttem egy biztosítást, ami csak a legegyszerűbb liability insurance/felelősség biztosítás volt, nem fedezett semmit az alapokon kívül, és így került havi $104-ba. Az USA-ban drágák az autóbiztosítások, de ez a lehetőségek között is sok volt, de haza tudtam vele vinni a kocsit.
Másik dolog, hogy a tulaj itt megtarthatja a rendszámot, amit az esetünkben meg is tett. Mielőtt elindultam haza, levette a rendszámokat a kocsiról, így egy rendszám nélküli autóval toltam az ótópályán a rendőrök orra előtt. Ahhoz, hogy ezt megtehessem, le kellett tölteni az internetről és kitölteni egy transfer permit nevű papírt, ami lehetővé teszi, hogy abban megadott útvonal mentén a megadott nap elvihesd a kocsit A-ból B-be, illetve elmehess a tax office-ba.
Ez is történt, visszamentem Dentonba az új autómmal és irány a tax office. Itt egy helyen el lehet intézni mindent, ez a DMV (Department of Motor Vehicles) is egyben. Itt befizettem az adót (majdnem $500 volt), elintéztem a regisztrációt, és megkaptam az új rendszámomat. Mindezt egy sorbaállással. A rendszámokat felcsavaroztam, a regisztrációs sticker-t felragasztottam a szélvédőre és ready to go. Még csak du. 4 óra volt, de már minden el volt intézve! Odamentünk, megvettem a kocsit, papírmunka, kötöttem biztosítást, visszahoztam (csak a visszaút kb. 40 perc volt), és elintéztem minden hivatalos ügyet, amit autóvásárláskor el kell. Sztem elég gyorsan ment. :) Mivel ekkor még volt időm, elmentem a GEICO-hoz, ami egy másik biztosító. Ők a history/történet nélküli, első biztosításukat kötőknek, akiknek még nincs history-juk, korábbi biztosításuk az USA-ban, talán a legjobb választás. (Itt az USA-ban a history mindenben nagyon fontos, a pénzügyekben kell, hogy legyen credit history-nk, amúgy nem adnak hitelt, nem lehet nagyobb keretű hitelkártyánk, lakásbérléskor kell legyen rental history-nk, hogy jó bérlők vagyunk, mindig csúszás nélkül fizetjük a lakbért és a rezsit, mert enélkül sokszor nem szeretnek lakást nekünk kiadni, meg minden más fontos dologban kell legyen history. Amúgy a hitelkártya itt nagyon fontos, nélküle pl. nem lehet autót bérelni, mert kp.-t nem fogadnak el, sem amerikai dombornyomott debit kártyát. Érdekes módon a magyar dombornyomott debit kártyát meg elfogadják. ) Szóval a GEICO-nál kötöttem egy másik biztosítást, ami mindent fedez, full coverage, és havi $84. Baleset esetén fizeti az én káromat, a másik kárát, valami orvosi költséget, a bérautó árát, amíg az enyémet nem tudom használni, ha szükség lenne rá, vontatást és road side service-t, azaz ha pl. bárhol kifogy a benzin, kijönnek és feltöltenek, jégeső kárt, tornádó kárt, lopást, ablakbetörést, stb. Szal ez lényegesen jobb biznisz volt, mint a Sate Farm, amit másnap le is mondtam.
Legyen kb. ennyi a vásárlásról, jöjjenek most a képek:
2004 Jeep Grand Cherokee Special Edition, motor: 4.0 liter, soros 6 hengeres, benzines. Ahogy én használom a fogyasztása eddig 14-15 liter.
2004 Jeep Grand Cherokee Special Edition, motor: 4.0 liter, soros 6 hengeres, benzines. Ahogy én használom a fogyasztása eddig 14-15 liter.
Gratulálok hozzá!
VálaszTörlésSzia Majki!:) Nagyon orulok, hogy ratalaltam a blogodra! Mi a ferjemmel epp 1 honapja koltoztunk ki San Antonioba es jelenleg a credit history-val nem rendelkezo felemberek bizonytalan mindennapjait tengetjuk, raadasul epp most allunk auto vasarlas elott, amivel (is) kapcsolatban nagyon hasznos dolgokat talaltam a blogon!
VálaszTörlésGondoltam megosztom veled, hogy koszi es igy tovabb! ;)
Szep estet!
Emese
Szia Emese!
VálaszTörlésKöszönöm szépen, hogy kommenteltél, és örülök,. hogy hasznosnak találtad a bejegyzést!
Sok sikert, rengeteg szép és örök élményt kivánok Nektek idekint!
Szép estét!
Májköl