2012. december 9., vasárnap

Repülőjegy-repülés-átszállás

     Ha a vízum megvan, a következő lépés, hogy meg kell venni a repülőjegyet. Érdemes ezt minél előbb megtenni, mert a repjegy ára pl. Dallasba ~200.000 HUF környékéről felkúszhat ~350.000 HUF környékére is, ha sokáig várunk. Anélkül, hogy a vízum a kezünkben lenne - pl. vízuminterjú előtt - kockázatos lehet repjegyet venni, mert ha nem kapjuk meg a vízumot, akkor akár többszázezer forintot is bukhatunk.

     A repjegy vásárlás manapság már jórészt interneten keresztül történik. Rengeteg jó keresőoldal van, érdemes sokat átnézni, mert oldalanként más és más lehetőségekkel fogunk találkozni. Íme pár jó link:

http://www.pelikan.hu/


Ezek közül több oldal is tud repülőterek közötti átszállással is keresni, ami néha lehet hasznos. Tehát mondjuk leszállsz New Yorkban a JKF reptéren és a La Guardia-ról repülsz tovább 5-6 óra múlva. Közben átmész Queens-en, még látsz is egy picit a városból, ha érdekel az ilyen kaland. Persze mindenkinek mások az igényei, a pelikán például egy nagyon népszerű oldal, de nekem soha nem dobott az igényeimnek megfelelő találatot. A végső foglalást az IBUSZ-on keresztül intéztem, velük már volt tapasztalatom, és végül valahogy az ő oldaluk dobta ki a nekem legmegfelelőbb ajánlatot.

Amit meg kell nézni járatkereséskor:

1. Indulási és érkezési dátumok: gyakran a repülő az indulást követő napon érkezik,  ez pl. szállásfoglaláskor lehet fontos.

2. Utazás időtartama: ha hosszú ideig utazunk olcsóbb lehet az út, dehát ki a fene akar 2 bőrönddel és egy hátizsákkal csak repülővel 1 nap és 13 órán át  utazni, amikor össz-vissz 16 óra alatt is oda lehet érni?? Amerikába odafelé több, visszafelé kevesebb ideig tart az út, ez az uralkodó széliránnyal magyarázható.

3. Átszállások időtartama: amikor a gép megérkezik Európából az USA-ba, akkor fel kell venni a csomagokat. Ez, és az ezt követő bevándorlás és a vám eltarthat egy jódarabig. Sokszor elég hosszú sorok vannak. Ilyenkor 1.5 óra átszállásra nem lesz elég. Főleg, hogy a gép, amivel jöttünk akár milyen okból még késhet is. Én szeretek kényelmes/biztonságos átszállási időt hagyni a járatok között, ha tehetem.

4. Átszállások száma: mióta nincs Malév, azóta Magyarországról nincs közvetlen járat az USA-ba, ezért egyszer mindenképpen át kell szállni valahol Európában. Szerencsés esetben ez elég is lesz, de ha nem, egy amerikai átszállással szinte akár hová eljuthatunk az USA-n belül. Szóval 2 átszállásnak illik elégnek lennie. Szerintem sok átszállással nem jó utazni, mert minden átszállás időveszteség, meg külön procedúra. Persze vannak esetek, amikor 3 átszállással jobban lehet kijönni időben / pénzben.

5. Repjegy ára: ha az indulás előtt időben foglaljuk, még viszonylag kedvező áron kaphatunk jegyet, de ahogy az idő telik mennek felfelé az árak. Pl. egy Budapest-DFW International jegy 3-4 hónappal az indulás előtt kb. 200.000 HUF, indulás előtt egy hónappal egy attól "rosszabb" 260.000 HUF és ez a legolcsóbb, de az ár 300.000 HUF fölé is mehet! Olcsó jegyeket persze mindig lehet találni, kérdés, milyen áldozatot kell hozni érte. Ha mondjuk +/- 7 nappal tudjuk variálni az indulási és/vagy érkezési időpontot, és nem számít, a menetidő, akkor akár 200.000 HUF alatti jegyet is találhatunk. Ha merünk kockáztatni és rugalmasak a dátumaink, vehetjük a jegyet néhány nappal az indulás előtt is. Ekkor lehet megint jó áron kapni. Ilyen megoldással viszont a megérkezésünk utánra szállást foglalni nehezebb, mert sokkal kevesebb idő lesz rá és nagyon közeli beköltözhetőséggel kell találni egyet.

     Ha az út során többször kell átszállni, és egyszerre vettük az összes jegyet (egy repülőjegyünk van, amin az összes járat fel van tüntetve), akkor az első becsekkoláskor (pl. Budapesten) megkapjuk a beszállókártyákat a jegyen található összes csatlakozó járatra.

     Ha a csatlakozáshoz kevés lesz az idő, helyjegy foglalásakor érdemes a repülő ajtajához közeli helyet foglalni, mert így hamarabb le lehet jutni a gépről (időt nyersz) és rövidebb sorba lehet beállni (ezzel szintén időt nyersz).  Ha már tényleg nagyon sürgős, meg lehet kérni a stewardess-t, hogy segítsen neked, mert kevés az időd. Ha tud, biztosan segít, pl. leszállás előtt átültet egy ajtóhoz közeli helyre, stb.

     Európán vagy az USA-n belül repülésekkor a poggyászt egyazon repülőtéren belül automatikusan átszállítják a csatlakozó gépre, akkor is, ha az másik terminálról indul. Ha nagy reptéren szállunk át, és mondjuk a reptéren belül transzfer busszal visznek át egyik terminálról a másikra, akkor amikor a transzferbuszból kiszállunk a cél-terminálon, ott is átesünk egy security check-en, ahol átvilágítják a kézipoggyászt.

     Amikor a gép leszáll az első amerikai reptéren, és onnan belföldi járattal megyünk tovább, akkor hivatalosan be kell lépni az USA területére: vízumellenőrzés, a feladott poggyászt fel kell venni, át kell esni a vámvizsgálaton. Aztán a poggyászt megint fel kell adni a csatlakozó járatra és megint security check. Azért van erre szükség, mert az USA-ban sok belföldi járat célállomásán nincs bevándorlási és vámvizsgálatra lehetőség, de ahol van ott is honnan tudnák, hogy a belföldről jövő repülőről leszálló rengeteg ember közül kiket kellene megvizsgálni, amikor a többséget nem?

     Minden légitársaság szabályozza a magunkkal vihető poggyász súlyát/méreteit. Az utazásunk során ha több légitársasággal is utazunk, akkor az egész útra a legszigorúbb kitételek vonatkoznak. Ha a bőrönd túlsúlyos, fizetnünk kell érte felárat, ha pedig a mérete is nagyobb a megengedettnél, akkor ezért megint fizetni kell. Csomagolás előtt a légitársaságok oldalán meg kell nézni a poggyásszal szemben támasztott követelményeket.

     A feladott poggyászunkra mindenképpen írjuk rá a címet, ahová küldjék, ha elkeveredik. Ebben az esetben pár napon belül ingyen kiküldik a poggyászon található címre. Az eltűnést  a reptéren persze azonnal jelenteni kell a megfelelő helyen. 

     A bőröndöket mindenképpen fóliázzuk be feladás előtt, mert kevesen tudják, hogy ha megrongálódik, akkor így kérhetünk kártérítést.

   Ha úgy látjuk, hogy szükséges, lehet kötni poggyászbiztosítást is, főleg, ha az "életünk benne van a koffer(ek)ben". Az IBUSZ irodában azt mondták, hogy az eltűnt poggyász miatt a légitársaság kártérítést fizet. Ha a ruháink eltűnnek, kapunk pénzt venni ruhákat arra az időszakra, amíg visszakapjuk a bőröndünket. Ha van rajta cím és meglesz, akkor ez pár nap.

     Ha a repülő késik és ezért nem éri el az ember a csatlakozást, akkor oda kell menni a légitársaság információs pultjához és ők megmondják, mit lehet ilyenkor tenni.

Hát egyelőre ennyit a repjegyről és a repkedésről. Jó utat mindenkinek! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése