Páran mondtátok, hogy írjak a nem csak jó dolgokról is. Na itt vannak az alábbiak. Nem tudom melyik a námbörvánn, ezért a sorrend véletlenszerű.
Kezdem mondjuk azzal, hogy a légkondi állandóan megy, mindenhol, és az ember pofájába fúj. Most is éppen az enyémbe is. Ami szinten zavaró hogy ez folyamatos zajjal is jár, nem tud olyan csend lenni sehol, mint otthon, folyton zúg, búg, halkan dübörög. Most is több helyről/irányból hallom. Van olyan iroda, ahol a befújó pontosan a szék fölött van és ráfúj a rajta ülőre. Amellett zörög rajta az a rács vagy mi. És nem az van, hogy néha bekapcsol, hanem folyamatosan megy és zörög. Ez amúgy egy nyugdíjas prof irodája, egybe nyílik az igazgató irodájával. Szal ha valahol, akkor ott azért megcsináltatnám, de gondolom, ők már ezt megszokták. Ilyen környezetben nemtom, hogy nem kap mindenki huzatot, folyamatosan mozog a levegő Nem tudom, milyen lesz az irodám, de az biztos, hogy ott nem fog menni a légkondi, vagy legalábbis nem így.
A kampuszon bárhol vagy, akár az udvaron is, szinte mindig zúg valami. Vagy a légkondi, vagy valami gép, vagy mindegy mi, de az tuti, hogy zúgás van.
A fizika valahogy ezen az egyetemen is kicsit mostoha gyerek, mert már egy csomó más épületet felújítottak, szépen néznek ki, de a fizikára eddig valahogy nem került sor. Sok a 30 éves bútor, régi asztalok, meg olyan tevéből ismert fém fiókos iratszekrények, amikben meg Kojak tartotta a bűnözök papírjait. A kémia épület és a többi épület már szépen fel van újítva. Terveznek a fizika épületen is egy nagy felújítást. Ráfér!
Van a laborban egy csomó olyan cucc, amit meg senki nem látott működni. Van ilyen nyalábcsatorna is... Csomó mindenről azt sem tudják, mire való, csak van.
Tegnap busszal mentünk haza egy indiai sráccal, aki a laborban PhD-s. A busszal kapcsolatban az első dolog, ami feltűnt hogy a megállóban nincs menetrend, nincs buszváró fülke. Ma pl. eléggé esik az eső legalább ez utóbbi jól jönne. Azt mondják, itt nincsenek ilyenek, örülnek, hogy egyáltalán vannak busz járatok. A busz az úton áll meg, nem húzódik le, úgy szállsz fel. Leszálláskor kerestem a jelzőgombot Nem találtam Kiderült hogy a jelző egy madzag/fémsodrony, amit meg kell húzni, ha le akarsz szállni. A vége valszeg a sofőr nyakára van rakva, ha meghúzod megáll, mint a ló.
Na, hol a leszállásjelző? |
Egyébként nagyon kevesen utaznak busszal.
Az úton egy fekete nő majdnem a busz közepéről kiabálva beszélgetett a fehér sofőrrel, vagy 15 percen keresztül.
Most látom csak, mennyire kontrasztos a különbség az egyetem és egy kutatóintézet között. A kutatóintézetben van karbantartó személyzet, aki a hardvert, berendezéseket kezeli és karbantartja, úgy mint gyorsító, vákuumszivattyúk, stb. Itt az egyetemen nincsenek technikusok, mindent fizikusok csinálnak. Most például valami nem stimmel az egyik cryo-szivattyúval. Két PhD-s diák leszereli a nyalábcsatornáról, szétszedi, kiszedi a belsejét, kimelegíti, a folyékony héliumot megtisztítja, összerakják, visszaszerelik a nyalábcsatornára, meg mindent megcsinálnak, ami még menet közben feljön. Rengeteg időt töltenek a rendszer karbantartásával, a felhasználható nyalábidő szerintem sokkal kevesebb, mint otthon, mert bár a berendezés ott van, a fizikus személyzet, akinek mérnie kellene rajta, valamit szerel. Ha valamit nem tudnak megszerelni, kiguglizzák, hogyan működik, mit kell vele csinálni, megszerelni. Van, hogy hetekbe kerül megjavítani valamit. A gyorsítót is maguk üzemeltetik, azon is mindent ők szerelnek. De az érmének két oldala van. Egyik oldalról sok időt elvesztenek a kutatásból, sőt az idejük nagy részét, másfelől olyan gyakorlati szerelési tapasztalatra és olyan műszaki ismeretekre tesznek szert, amilyen nálunk csak a karbantartó mérnököknek és a technikusoknak van. Ezzel tudással és tapasztalattal már tényleg el lehet helyezkedni az iparban, és ott nagyon jól fizetnek!
Legyen most ennyi mára, irány az ágy! Jó éjt, ott jó reggelt!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése